Fraude door Spoofing

Wat is Poofing:

U wordt gebeld door uw bank.
In werkelijkheid is dit niet uw bank, maar een crimineel.
Via een een internet/telefoon provider is het mogelijk om elk gewenst nummer en naam te laten verschijnen op de telefoon van de gebruiker.
Als u dan het nummer van uw bank ziet met de naam erbij, wil dit nog iet zeggen dat u ook uw bank aan de lijn heeft.

De crimineel weet uw bankrekening, uw naam, uw adres etc. etc.
De crimineel zal dit ook zeggen, om u te laten denken dat u echt de bank aan de lijn heeft.
Het is voor u niet mogelijk om nep van echt te onderscheiden.

Criminelen zijn getraind om u te overtuigen.
Tijdens het gesprek wordt uw limiet verhoogt en het saldo van uw spaarrekening naar uw betaalrekening overgeboekt.
Daarna wordt het gehele saldo op uw betaalrekening naar het buitenland overgeboekt en bent u alles kwijt.
Het verhogen van uw limiet gaat bij elke bank anders, maar is vaak binnen een kwartier geregeld.
Zolang zal de crimineel u de praat houden.

Wat kunt u hier tegen doen?

Het lijkt of dat er niets tegen te doen is, maar dat is wel het geval.
Het is eigenlijk heel simpel!
Ben niet goed van vertrouwen ook als de medewerker van de bank uw geboortedatum, adres weet of andere persoonlijke gegevens.

Handel alleen op eigen initiatief !

Dat wil zeggen, als u iets wilt regelen, belt u zelf de bank.
U heeft hierbij zelf het initiatief genomen, nl. door te bellen.
Vraag altijd een bevestiging van hetgeen u telefonisch geregeld heeft.

Bel uitsluitend op het hoofdnummer van de bank.( sla dit nummer op uw telefoon op of schrijf het ergens, waar u het gemakkelijk terug kunt vinden).
Zoek geen telefoonnummers op internet, maar kijk in uw documenten of afschriften.
Regel bij voorkeur niets via de app van de bank, ook als ze u dit adviseren.

Wanneer u een brief, mail of telefoon krijgt is het anders.
In dit geval moet u er altijd van uitgaan dat u te maken heeft met een crimineel.
Omdat u hierbij NIET zelf het initiatief heeft genomen.

Bel in alle gevallen zelf uw bank op het vertrouwde nummer.
De medewerker van de bank kan u in alle gevallen vertellen of het telefoontje, brief of mailtje goed of nep zijn.

U wordt gebeld door de bank, wat moet u nu doen?
Zeg tegen de persoon aan de telefoon, dat u niets via de telefoon regelt, en dat u zelf de bank gaat bellen. Gooi de hoorn op de haak.
Belangrijk is dat u niet in gesprek gaat.
Als dit inderdaad een medewerker van de bank is, zal hij of zij dit moeten accepteren.
U belt uw bank op het vertrouwde nummer en geeft aan dat u zojuist gebeld bent.
Mogelijk kan de bank niet meteen zeggen waarom en of een medewerker u heeft gebeld, maar als het dringend is, zal de bank u een brief sturen met het verzoek de bank te bellen.
Het is misschien vreemd om de hoorn op de haak te gooien, zeker voor wat oudere mensen onder ons, maar het is beter dan het gesprek aan te gaan. Het zijn getrainde criminelen, die u misschien toch aan het twijfelen brengen.
Banken bellen hun klanten natuurlijk wel eens, voor een verzekeringsacties, of andere commerciële activiteiten, maar dat is altijd bekend bij de bank. Zij kunnen u dan vertellen, dat ze inderdaad gebeld hebben of weten van een lopende actie.

Dus: eigen initiatief is prima, initiatief van een ander is hoorn op de haak! en zelf eigen bank bellen.

Wat kunt u uit voorzorg alvast regelen.

Banken maken het steeds gemakkelijker om zaken on-line te regelen.
De klant kan dan zelf al zijn zaken via de computer van de bank regelen en hoeft er geen personeel aan te pas te komen.
Zo kunt u on-line uw spaargeld naar uw bankrekening overboeken of on-line uw betaallimiet verhogen naar 50.000,- handig toch als u een auto gaat kopen?
Per dag kunt u tot 1000,- geld opnemen bij elke geldautomaat, handig toch?
In de praktijk is in enkele minuten geregeld dat al uw spaargeld naar uw bankrekening gaat en vervolgens via een overboeking naar het buitenland, handig toch?
Deze service is niet handig, maar uiterst gevaarlijk.
Als het fout gaat, is de bank de eerste die zal zeggen, “U heeft zelf het geld overgemaakt, dus u ontvangt geen vergoeding”.

De standaardbedragen zijn erg hoog ingesteld en variëren per bank.
De Rabobank is koploper, zeker als je het Riantpakket hebt.

Rabobank(info van de site)

Wie een rekening heeft bij de Rabobank, kan per week maximaal vijfduizend euro pinnen bij een betaalautomaat (bij een Rabo Riantpakket is dit overigens tienduizend). Rabobank-klanten kunnen maximaal 1250 euro per week opnemen bij een pinautomaat.

Dit zijn gigantische limieten en vaak helemaal niet nodig.

Uit voorzorg is het verstandig om te bekijken hoeveel geld u maandelijks ongeveer nodig hebt.
Daarnaast gaat u kijken, hoe vaak u grote bedragen over moet maken.
Dit zijn de bedragen die u met uw bankpas wilt pinnen en via de app over wilt maken.

U kunt via een aangetekende brief aan uw bank aangeven welke bedragen u ingesteld wilt hebben.
U geeft aan hoe hoog het bedrag ingesteld dient te worden.
Maximaal pinbedrag bij de geldautomaat per week.
Maximaal te betalen bedrag in de winkel.
Maximaal bedrag over te boeken via internetbankieren per week.
Maximaal bedrag over te boeken via internet naar het buitenland.
Elke bank is werkt weer anders en kunnen dit misschien niet bieden.
De bank zal op deze brief reactie geven en u misschien uitnodigen op de bank om dit te regelen.

Wat belangrijk is dat u via aangetekende brief aangegeven heeft, hoe u het wilt hebben.
Wanneer de bank u wensen niet kan regelen, ligt er wel een aangetekende brief, waarin u dit verzocht heeft.
Als er dan toch fraude ontstaat, heeft de bank uw verzoek geweigerd/of niet uit kunnen voeren,.
Hierdoor staat u erg sterk om alsnog uw geld terug te krijgen.

Het kan een eenvoudige brief zijn.
Hierbij een voorbeeld.

Aan: (naam bank)
adres (bank)
Postcode, woonplaats(bank).

Geachte dames heren,


Ik heb een betaalrekening bij uw bank met nummer: (nummer betaalrekening)
En een spaarrekening met nummer (nummer spaarrekening)

In verband met internetfraude, wil ik mijn risico’s beperken.

Ik verzoek u vriendelijk mijn limieten op mijn betaalrekening en spaarrekening aan te passen

Betaalrekening:

Maximaal pinbedrag per week €…….(gewenst bedrag)
Maximaal pinbedrag in winkels per week €……….(gewenst bedrag)
Maximaal bedrag over te boeken via internetbankieren per week €…..(gewenst bedrag)
Maximaal bedrag over te boeken naar het buitenland per week €……..(gewenst bedrag)

Spaarrekening:
Maximaal over te boeken bedrag per week €…..(gewenst bedrag) , naar uitsluitend mijn betaalrekening.

Indien er grotere bedrag overgeboekt dienen te worden, zal ik dit persoonlijk verzoeken op uw bankkantoor.

Gelieve mij een bevestiging van de wijzigingen toe te sturen.

Met vriendelijke groet,

Naam (uw naam)
adres:(uw adres)
postcode en woonplaats.

Contact